دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP Camera)

دوربین مداربسته (Closet Circuit TeleVision)

دوربین مدار بسته ( CCTV )معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است. CCTV به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند .از جمله دوربین های مدار بسته می توان به دوربین مدار بسته دیجیتال اشاره نمود .

دوربین های تحت شبکه IP :

دوربین های IP ، نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتال نشان داده است. دوربین های IP ، با ساختاری مشابه با دوربین های مدار بسته آنالوگ ، تصاویر را به داده های دیجیتال تبدیل نموده و از طریق کابل شبکه داده ها را منتقل نموده و همچنین برق مورد نیاز خود را از منبع تغذیه ای (PoE – Power Over Ethernet) که در انتهای کابل قرار دارد تامین می نماید. کابل شبکه مورد استفاده برای دوربین هایIP ، همان کابل های رایج 4 زوج ( 5, CAT6 CAT.....) است که در شبکه های کابلی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.دوربین های IP مانند کامپیوتر ها از طریق سوییچ داخل شبکه محلی شده و داده های تصاویر را به یک سرور مرکزی منتقل می نمایند. نرم افزاری که روی سرور نصب شده (NVR) وظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد. شایان ذکر است که تصاویر هر دوربین هم از طریق صفحه وبی که هر دوربین در اختیار کاربر قرار می دهد قابل مشاهده است. دوربین های IP معمولا در محیط هایی که شبکه کامپیوتری وجود دارد و یا محیط هایی که فاصله بین دوربین و اتاق کنترل بسیار زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد. در فواص طولانی به جای کابل کشی مستقیم از لینک وایرلس (Wireless Link) برای انتقال داده های دوربین استفاده می شود.. همین ویژگی تحت شبکه بودن در دوربین های مداربستهIP برای آنها مزایای زیادی را به همراه می آورد.

مزایای دوربین های مدار بسته IP :

  • کیفیت بالای تمام دیجیتال
  • امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی
  • امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا
  • امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه

معایب دوربین های مدار بسته IP :

  • قیمت بالای دوربین ها
  • محدودیت پهنای باند

دوربین های تحت شبکه می تواند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل شوند. برای ضبط تصاویر آنها دیگر نیازی به DVR نیست بلکه یک دستگاه که تنها ارتباط شبکه ای ایجاد کرده و داده های دوربین های IP را ذخیره کند کافی است. به همین دلیل مفهوم ضبط دیجیتال جای خود را به مفهوم کاربردی تر ضبط شبکه می دهد. دستگاه ضبط تصاویر دیحیتال NVR بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

در سیستم های مداربسته ای که نیاز به کابل ارتباطی است دوربین های تحت شبکه می توانند با ارتباطات سری و شبکه ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. حال آنکه در بسیاری از مواقع در دوربین های شبکه می توان از ارتباط کاملا بی سیم استفاده کرد. ارتباط دوربین های مداربسته بیسیم از طریق دوربین های مدار بسته IP بسیار مطمئن تر و امن تر است.

دوربین مداربسته تحت شبکه و روشهای انتقال اطلاعات :

  • انتقال اطلاعات از طریق آنتن های رادیویی
  • انتقال اطلاعات از طریق آنتن های رادیویی
  • استفاده از سوئیچ ها و ایجاد انشعاب

تفاوت دوربین مداربسته انالوگ و دیجیتال :

خصوصیات دوربین های مداربسته انالوگ و شبکه تفاوت های زیادی با هم دارند. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • قیمت : قیمت دوربین ها و تجهیزات دیجیتال از تجهیزات انالوگ بالاتر است.
  • روزولوشن تصویر : دوربین های انالوگ دارای محدودیت رزولوشن تصویر هستند در حالی که دوربین های شبکه چنین مشکلی ندارند
  • سادگی: سیستم های مداربسته انالوگ به مراتب ساده تر از سیستم های دیجیتال هستند.
  • انعطاف پذیری: سیستم مداربسته دیجیتال از انعطاف پذیری به مراتب بالاتری برخوردار است.
  • قابلیت های نرم افزاری : قابلیت های نرم افزاری در سیستم مداربسته دیجیتال به مراتب بالاتر است.

دوربین شبکه POE :

واژه POE مخفف اصطلاح Power on Ethernet (تغذیه از شبکه) است. یکی از قابلیت دوربین های مدار بسته IP ‍‍ پیشرفت در شبکه POE می باشد . POE برق را در بستر شبکه می فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور می گیرد. در واقع دوربین های مداربسته IP با قابلیت POE تصویر ، صدا و برق را تنها از طریق همان کابل شبکه منتقل می کنند. که این یک مزیت برای سیستم های تحت شبکه بشمار می رود.

مزایای شبکه POE :

  • حذف کابل کشی برق و آداپتور دوربین
  • کاهش هزینه های نصب دوربین
  • سادگی نصب
  • عدم نیاز به استفاده از کابل برق
  • کاهش زمان و ‍پیچیدگی های نصب
  • از طرف دیگر شما با استفاده از سوئیچ های POE برای تغذیه دوربین یک سیستم تغذیه یکپارچه ایجاد کرده اید. در صورتی که بخواهید دوربین ها را با UPS تغذیه کنید تنها کافیست تغذیه سوئیچ ها را به UPS خود متصل کنید.

معایب شبکه POE :

بزرگترین عیب دوربین های تحت شبکه استفاده اجباری از سوئیچ های POEاست . در نظر داشته باشید برای تغذیه دوربین حتما باید تمامی سوئیچ های متصل به دوربین ها نیز POE باشند. قابل ذکر است که سوئیچ های POE بسیار پر هزینه تر از سوئیچ های عادی شبکه هستند و این موضوع تا حد زیادی کاهش هزینه ها مربوط به حذف کابل برق را تحت الشعاع قرار می دهد.

تغذیه دوربین از طریق شبکه معمولا زمانی توجیه فنی و مالی پیدا می کند که فواصل دوربین ها تا هر سوئیچ به نسبت بالا باشد. در غیر این صورت به دلیل استفاده از سوئیچ های گران قیمت توجیح اقتصادی استفاده از انها از بین خواهد رفت.

دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر Network Video Recording :

دستگاه کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه IP را Network Video Recording یا به اختصار NVR می نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و مدل های مختلف آن در ابعاد مختلف موجود است. این سیستم امکان کنترل دوربین های تحت شبکه IP و ذخیره سازی تصاویر آنها را فراهم می کند.

وظایف عمده NVR ها همانند DVRها بوده و قابلیت های نسبتا مشابهی را دارا می باشند. تنها تفاوت آنها بکارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. NVR برخلاف DVR ها که اتصال تصویر و صدا را بسادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال در NVR ها تابع مستقیمی از مفاهیم شبکه های کامپیوتریست. در واقع مرکز اتصال شبکه بشمار می رود و سیاست های اتصال در شبکه بر حسب نیاز با توجه به الگوی شبکه متفاوت خواهد بود.

برای خرید و استعلام قیمت دوربین های مدار بسته تحت شبکه و انواع آن می توانید از قسمت تماس با ما ارتباط برقرار کنید .

کلمات کلیدی مرتبط :

دوربین مدار بسته ، دوربین مدار بسته انالوگ ، دوربین مدار بسته دیجیتال ، دی وی ار انالوگ ، DVR ، دی وی ار ، دوربین مدار بستهIP ، دوربین مدار بسته تحت شبکه ، دوربین مدار بسته HP ، دوربینهای مدار بسته ، سیستم های دوربین مداربسته در انواع آنالوگ و IP ، دوربین های صنعتی ، دوربین های مدار بسته مادون قرمز ، تجهیزات دوربین های مدار بسته ، دوربین مخفی ، دوربین مدار بسته دو منظوره ، دوربین دو منظوره ، دوربین مینیاتوری ، دوربین مدار بسته مینیاتوری ، دوربین مدار بسته مخفی ، دوربین مدار بسته ضد اب ، دوربین ضد اب ، دوربین مدار بسته ای ار ، دوربین مدار بسته IR ، دی وی ار دیجیتال

مطالب استفاده شده در این سایت از طریق فایل زیر قابل دانلود می باشد .